Październik był miesiącem AAC [wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się] w „Kolorowej Szkole” Niepublicznej Szkoły Podstawowej. Miesiąc ten zaowocował kilkoma spotkaniami klas Niepublicznego Gimnazjum w Ostrołęce oraz „Kolorowej Szkoły”.
W październiku uczniowie Niepublicznego Gimnazjum w Ostrołęce oraz „Kolorowej Szkoły” Niepublicznej Szkoły Podstawowej uczyli się komunikacji AAC, czyli wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Ćwiczenia rozłożono na trzy dni.
Podczas dnia pierwszego uczniowie obu szkół zastanawiali się wspólnie nad znanymi sobie sposobami porozumiewania się. Wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności wspólnie pracowali nad utworzeniem planszy informacyjnej pod tytułem: Jak porozumiewają się ludzie?
Użytkownicy AAC w czasie spotkania porozumiewali się z wykorzystaniem m.in. znaków graficznych oraz pomocy drugiej osoby, aby przetłumaczyła lub ułożyła w całość treść jego przekazu. Wszyscy obecni zwrócili uwagę na różnorodność sposobów porozumiewania się ludzi w zależności od potrzeb i umiejętności partnerów w komunikacji.
Na drugi dzień odbyło się czytanie uczestniczące – wiersz Jana Brzechwy pt. „Katar”. Czytanie uczestniczące to nic innego jak głośne czytanie tekstu z zaangażowaniem językowym dzieci. Dziecko powtarza stały fragment tekstu, który przewija się w książeczce jak refren w piosence. I w zależności od swoich możliwości psychomotorycznych powtarza samodzielnie ten fragment lub korzysta z komunikatora, na którym ma nagrany fragment tekstu.
O ile samo czytanie rozwija wyobraźnię, mowę, poszerza wiedzę – to czytanie uczestniczące wzbogacone jest o czas dzielony między dorosłym a dzieckiem, o tworzenie naturalnej interakcji, zaangażowanie emocjonalne. Sam tekst jest narzędziem służącym do wzajemnego dialogu między nauczycielem a uczniami, zwłaszcza nie mówiącymi.
Wspólna zabawa była wprowadzeniem do rozmowy tematu przestrzegania zasad higieny w przeziębieniu.
Dzień trzeci był zakończeniem akcji „ Październik miesiącem AAC” uczniowie „Kolorowej Szkoły” Niepublicznej Szkoły Podstawowej oraz Niepublicznego Gimnazjum w Ostrołęce. Uczniowie spotkali się wspólnie by zagrać w „Kolorową Grę”.
– Utworzone zespoły rywalizowały między sobą w losowo wybranych zadaniach. W każdym z nich ważne było wysłuchanie komunikatów przekazywanych przez użytkowników AAC np.: za pomocą komunikatorów. Zorganizowana sytuacja komunikacyjna miała za zadanie uwrażliwić społeczność szkolną na warunki konieczne komunikacji jak: koncentracja na rozmówcy, precyzyjne nadanie komunikatu, czy wzajemne słyszenie się – podkreśla w rozmowie z nami Małgorzata Szafrańska, wicedyrektor „Kolorowej Szkoły”.
– Spotkania pozwoliły zaznajomić się z indywidualnymi systemami porozumiewania się każdego użytkownika AAC w szkole – dodaje wicedyrektor.