
W Starostwie Powiatowym w Ostrołęce miało miejsce spotkanie dotyczące m.in. rewitalizacji linii kolejowej Ostrołęka – Szczytno i kontynuacji budowy drogi Ostrołęka – Wyszków [II etap].
Rozmowy dotyczyły głównie rewitalizacji linii kolejowej nr 35 i możliwości zorganizowania ruchu turystycznego na trasie Ostrołęka-Szczytno. Linia ta została na jesieni ubiegłego roku odkrzaczona i odchwaszczona dzięki staraniom Towarzystwa Dróg Żelaznych.
– TDŻ realizuje utrzymanie tego torowiska, a także dba o właściwe wykorzystanie turystyczne. Swoją pomoc w udrożnieniu odcinków, które tego wymagają zadeklarowało także PKP. Dzięki tym staraniom na razie będą mogły jeździć pojazdy dozoru, np. drezyna o napędzie mechanicznym. Prace te mają zostać zrealizowane w tym roku – zaznacza w rozmowie z nami Stanisław Kubeł, starosta ostrołęcki.
Istnieje szansa na rewitalizację linii kolejowej nr 35. Zainteresowanie wielu podmiotów gospodarczych z powiatu ostrołęckiego i przasnyskiego daje nadzieję na otwarcie linii dla ruchu towarowego, turystycznego i pasażerskiego w przyszłości.
– Istnieje szansa na przywrócenie linii kolejowej Ostrołęka – Szczytno. Na początku byłaby to rewitalizacja na starych parametrach, czyli na mniejszych prędkościach. Natomiast, chcąc uzyskać większe prędkości, do tego potrzebna jest przebudowa całej linii. Linia ta została zgłoszona do RPO. Czy to nastąpi? Wszystko zależy od decyzji Zarządu Województwa Mazowieckiego – tłumaczy starosta.
– Przebudowa linii kolejowej Ostrołęka – Szczytno jest zgłoszona do Regionalnego Programu Operacyjnego nie tylko przez powiat ostrołęcki, ale również inne podmioty. Zabiega o to także powiat przasnyski – podkreśla Kubeł.
Zdaniem starosty rewitalizacja linii kolejowej Ostrołęka – Szczytno jest potrzebna. – Uważam, że przebudowa linii kolejowej nr 35 jest uzasadniona, ponieważ jest to trasa o dużym znaczeniu. W chwili obecnej jest zmodernizowany odcinek na trasie Olsztyn- Wielbark. Jeśli zostanie zmodernizowany także odcinek Ostrołęka – Szczytno, wtedy powstanie linia kolejowa Warszawa-Ostrołęka-Szczytno-Olsztyn. Trasa ta mogłaby być wykorzystywana do obsługi ruchu osobowego i ruchu związanego z przewozem towaru – dodaje starosta ostrołęcki.
Na spotkaniu został także poruszony temat kontynuacji budowy drogi Ostrołęka-Wyszków [tzw. II etap]. Rozmowy dotyczyły uzgodnienia warunków projektowania drogi wzdłuż linii kolejowej.
– Mamy już wypracowane stanowisko. Głównie chodzi o to, żeby nie było trzech przejazdów kolejowych przez drogę A1. Drugi etap drogi Ostrołęka-Wyszków ma szansę wejść w etap projektowania i realizacji ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – mówi starosta ostrołęcki.
W spotkaniu uczestniczyli: przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych w Siedlcach, Towarzystwa Dróg Żelaznych, Urzędu Miasta w Ostrołęce, urzędów gmin w Goworowie, Rzekuniu, Baranowa, Długosiodle oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Ostrołęce.