
Stowarzyszenie Historii Ziemi Ostrołęckiej [SHZO] zawiesiło kolejny billboard przy skrzyżowaniu ulic Bogusławskiego i 11 Listopada. Jak mówi nam prezes stowarzyszenia, Jacek Karczewski, billboardowa akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem nie tylko mieszkańców naszego miasta. „Jestem zaskoczony, że nasza akcja ma tak ogromny oddźwięk” – zaznacza.
Nowym billboardem SHZO przechodzi do kolejnego etapu swojej akcji.
– Billboard jest symbolicznym przejściem od tematu zbrodni ubeckich i miejsc, gdzie oprawcy ich dokonywali, do tematyki Żołnierzy Wyklętych – wyjaśnia Jacek Karczewski.
Podkreśla, że umieszczone na billboardzie hasło „Nie dajmy zginąć poległym”, które jest cytatem z wiersza Zbigniewa Herberta, nie bez powodu zostało umieszczone na tle lasu.
– Na billboardzie widnieje znane hasło Zbigniewa Herberta „Nie dajmy zginąć poległym”. Umieszczone jest w scenerii lasu z biało-czerwonymi opaskami obwiązanymi wokół pni drzew. To puszcza kurpiowska, która była schronieniem dla partyzantów walczących na terenie naszego regionu. Las odgrywa tu rolę symboliczną, ponieważ było to miejsce, gdzie partyzanci poświęcali swoje życie w czasie walk. Lasy są również miejscem wielu bezimiennych mogił. Grzebano w nich nie tylko poległych w walkach, ale także pomordowanych w ubowskich katowniach. Gdyby puszcza mogła mówić, na pewno opowiedziałaby nam niesamowite historie – podkreśla Karczewski.
Trwająca od maja akcja SHZO wzbudza zainteresowanie nie tylko w Ostrołęce.
– Jestem zaskoczony, że nasza akcja ma tak ogromny oddźwięk. Osoby z różnych stron Polski – dzięki portalom internetowym, które interesują się akcją, a także poprzez nasz profil na Facebooku – bardzo pozytywnie wyrażają się na jej temat i wspierają ją. Ludzie dzwonią, dopytują się, dzielą informacjami. Jest naprawdę mnóstwo osób, którym zależy, aby nie zaginęła pamięć o tych, którzy ginęli za naszą wolność, którzy broniąc tej wolności zostali bestialsko zamordowani – mówi prezes SHZO.
Od sierpnia stowarzyszenie planuje przypominać na billboardzie historię Żołnierzy Wyklętych.
– Akurat w sierpniu zginęło wiele ważnych osób podziemia niepodległościowego, dlatego będziemy chcieli pokazać historię już bezpośrednio dotyczącą Żołnierzy Wyklętych – tłumaczy Karczewski.
Do akcji SHZO przyłączyło się również ostrołęckie stowarzyszenie historyczne „Czwartacy”.
– Bardzo dziękujemy stowarzyszeniu „Czwartacy”, które postanowiło wesprzeć naszą akcję, również finansowo, za co jesteśmy wdzięczni – dodaje prezes SHZO.
Akcja ma potrwać do końca roku, billboardy są wymieniane co miesiąc.