
Ekologia i lokalny ekorozwój to tematy XIX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, która odbyła się w sobotę. Sejm Dzieci i Młodzieży, jak co roku, zebrał się w Dzień Dziecka. W obradach uczestniczyło 460 uczniów szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjów z całej Polski.
W tym samym czasie w Senacie odbywało się spotkanie z dziećmi z okazji ich święta.
Witając uczniów – uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży – marszałek Sejmu Ewa Kopacz parafrazowała słowa Jana Zamoyskiego: „tak silna, zdrowa będzie Rzeczpospolita jak bardzo jej rozwój będzie oparty na kryteriach ekologicznych, na zrównoważonym rozwoju”.
– Oczami wyobraźni widzę was za lat kilkanaście, was w tych samych ławach, jako wybranych posłów i senatorów debatujących o tym, jak zapewnić dobry stan środowiska, jak zapewnić dobrostan zdrowia społeczeństwa, jak racjonalnie gospodarować zasobami naturalnymi, jak kierunki rozwoju Polski uzgodnić z wymogami ekologii. Nie ma nic ważniejszego niż rozmowa o zdrowej przyszłości opartej o zdrowie człowieka i zdrowie natury – powiedziała marszałek.
Przypomniała, że hasło „zrównoważony rozwój” oznacza, że nie można ograbiać przyrody kosztem przyszłości, nie można egoistycznie czerpać z jej bogactw, nie bacząc na interes przyszłych pokoleń.
– Praktyczny wymiar działań na rzecz ekorozwoju, to tysiące drobnych, praktycznych kroków: począwszy od oszczędzania wody w domach, oszczędzania prądu, przez pilnowanie, by żarówka lub komputer nie były niepotrzebnie włączone, dokonywanie racjonalnych zakupów, po to by mnóstwo rzeczy, w tym jedzenie, nie trafiały na śmietnik, to segregacja śmieci, do czego ma się przyczynić wchodząca za miesiąc tzw. ustawa śmieciowa, to dbałość o zieleń […], to wybór roweru zamiast autobusu, dzień bez samochodu, gospodarowanie przestrzenią w skali mikro, taką jak szkoła, dom, kawałek osiedla – mówiła Kopacz.
Zaznaczyła, że choć młodzi ludzie nie mają jeszcze wpływu na decyzje strategiczne, to mogą pracować na rzecz ekorozwoju poprzez właśnie takie małe rzeczy. – Praktyczne zachowania proekologiczne są równie ważne jak dyskusja na temat energetyki jądrowej, czy grozi nam blackout, i jaka jest przyszłość gazu łupkowego – dodała marszałek.
Następnie Kopacz przekazała głos marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Annie Przybylskiej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Starogardzie Gdańskim, która uderzając trzy razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby i powitała gości specjalnych obrad m.in. minister edukacji Krystynę Szumilas, ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz rzecznika praw dziecka Marka Michalaka.
– Temat tegorocznej debaty: ekologia i ekorozwój dotyczy jednego z najważniejszych problemów i wyzwań współczesnego świata, dotyczy nas wszystkich, naszej przyszłości, ale przede wszystkim przyszłości ziemi. Troska o środowisko jest naszym obowiązkiem. To jak zachowujemy się każdego dnia, […] decyduje o tym, jak w przyszłości będzie wyglądał świat – przypomniała minister edukacji, zwracając się do młodych posłów.
– Na pewno dobrze przygotowaliście się do dzisiejszej debaty, na pewno bardzo dobrze znacie problemy ochrony środowiska w waszej lokalnej społeczności, dlatego możecie być moderatorami zmian u was, w waszych miastach, szkołach, miejscowościach. Możecie po powrocie z dzisiejszej sesji nadal organizować debaty, rozmawiać dalej ze swoimi koleżankami i kolegami, zapraszać na te debaty osoby dorosłe: rodziców, krewnych, znajomych, mieszkańców waszej miejscowości – zachęcała uczniów.
– Bardzo dziękuję, że chciało wam się chcieć – dziękował uczestnikom Sejmu Dzieci i Młodzieży rzecznik praw dziecka Marek Michalak.
Po zakończeniu obrad marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Anna Przybylska powiedziała dziennikarzom, że pokazały one, iż „młodzi ludzie na prawdę mają głos”. Dlatego – jak mówiła – trzeba aktywizować dzieci i młodzież już od najmłodszych lat, już od szkoły podstawowej.
– Nazwałbym to niesamowitym doświadczeniem – tak o swoim udziale w obradach mówił wicemarszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Artur Bębeńca. – Warto startować w takich konkursach jak ten, warto robić to, co się kocha, warto stawiać sobie nowe cele i je realizować – powiedziała z kolei wicemarszałek Sandra Stadnik.
Sejm Dzieci i Młodzieży organizowany jest co roku, począwszy od 1994 r. Każda sesja ma temat przewodni. W tym roku zadaniem uczniów ubiegających się o mandat posła było przygotowanie i przeprowadzenie szkolnej debaty na temat dotychczasowej aktywności i propozycji działania młodzieży w zakresie lokalnego ekorozwoju. Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dyskusje, zostali zaproszeni do uczestnictwa w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Tematami poprzednich sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży były m.in. globalizacja, szkoła, samorząd szkolny, Europa, praca dzieci, demokracja, wolontariat oraz wojna.
W sobotę, w trakcie, gdy obradował Sejm Dzieci i Młodzieży w Senacie wręczono nagrody laureatom konkursu „Jakie są moje korzenie?”, zorganizowanego przez Parlamentarny Zespół do spraw Dzieci. Konkurs miał na celu m.in. rozbudzenie wśród dzieci zainteresowań przeszłością, głównie związaną z historią swojej rodziny, miejsca zamieszkania, województwa i ojczyzny.
Do udziału w nim zaproszono przedszkolaki, uczniów szkół podstawowych oraz podopiecznych placówek opiekuńczych. Mieli oni za zadanie wykonać prace plastyczne i literackie, na temat historii swojej rodziny i regionalnych tradycji. Zgłoszono ponad tysiąc prac, do ogólnopolskiego etapu zakwalifikowano 180 prac, a autorów 50 najciekawszych dzieł zaproszono na sobotnią uroczystość w Senacie.
źródło: PAP